Obvykle bývá označována jako patronka kajícníků, studentů, zajatců, zahradníků a dalších. Svatá Máří Magdaléna by však klidně mohla být i patronkou námořníků. Proč?
Spolu se svými stoupenci se prý na lodi bez vesel a plachty v pořádku dostala, viděno optikou současné geografie, z Izraele až k dnešnímu jihofrancouzskému pobřeží. Bylo by to možné?
Původní legenda
Svatá Marie (Máří) Magdaléna byla oddaným stoupencem Ježíše Krista. Po jeho ukřižování pokračovala v šíření křesťanských myšlenek.
V období pronásledování křesťanů však byla nakonec spolu s dalšími násilně umístěna na palubu blíže nespecifikovaného plavidla, které bylo zbaveno možnosti manévrování. Taková loď na otevřeném moři znamená jistý rozsudek smrti.
Zkusme si však představit, že tato plavba proběhla trochu jinak. Co když se jednalo o plánovaný útěk do bezpečí, kterému byly až později přidány atributy osudového rozsudku?
Proč zrovna Massilia?
Podle legendy loď s Máří Magdalénou a jejími stoupenci v roce 40 našeho letopočtu dorazí až do lokality starověké Massilie (dnešní francouzské město Marseille).
Položme si nejprve otázku, zda by plavba budoucí světice měla nějakou historickou logiku v kontextu situace, jaká byla v oblasti Středozemního moře v prvním století našeho letopočtu? Ano, měla. Oblast starověké Massilie byla centrem námořního obchodu.
Lodě vyplouvající a vracející se do tohoto přístavu operovaly po celém Středomoří.
Jistě tehdy existovaly námořní obchodní trasy spojující Massilii (nyní Francie) s Judeou (na území současného Státu Izrael). Zároveň byl tento region dostatečně daleko, aby poskytl bezpečné útočiště.
Lodní posádka?
Ptejme se dál, zda by pronásledovaní křesťané včetně Máří Magdalény mohli vytvořit v krajní nouzi houževnatou lodní posádku? Jako rodiště Máří Magdalény je označována Magdala u Galilejského jezera. Již ve starověku to byla místo s dlouhou rybářskou tradicí.
Máří Magdaléna mohla být s plavbou na lodích dobře obeznámena. Ostatně, biblické motivy obsahují řadu rybářských i námořnických motivů. Při plavbě po Galilejském jezeře bojoval s vlnami a bouří i rybářský člun s Ježíšem Kristem na palubě.
Teorie cestujících
Akceptujme i předpoklad, že by se skupina křesťanů včetně Máří Magdalény rozhodla opustit Judeu plánovaně a s rozmyslem.
Nevydali by se na dlouhou cestu Středozemním mořem v malém rybářském člunu, ale využili by nějaké ochotné posádky obchodní lodi, která by je za úplatu vzala na palubu.
Zároveň je pravděpodobné, že i mezi námořníky byli křesťané, kteří by dokázali svým souvěrcům v nouzi pomoci. Pokud by tomu tak bylo, pak by plavba do Massilie proběhla i v relativním pohodlí a bezpečí.
V závěru cesty by loď poškodila prudká bouře. V cílovém přístavu by plavidlo s uprchlíky zakotvilo s potrhanými plachtami a zlomeným kormidelním veslem. Později by se z toho však stala legenda o lodi bez plachet, vesel i kormidla.
Z cesty do exilu by se vyklubal příběh o rozsudku smrti, který přemohl až boží zázrak. Mohla takto vypadat záhadná plavba Máří Magdalény Středozemním mořem, co říkáte?!