Nejčastěji si pod pojmem svatozář vybavíme výtvarný prvek představující světlo. Zdůrazňuje nejen společenskou důležitost osoby, u které je zobrazen, ale i její duchovní výjimečnost.
Možná však za svatozáří primárně stojí vnímané osobní elektromagnetické pole, aura, chcete-li, u mimořádných jedinců.
Svatozář si nyní nejvíce spojujeme s křesťanstvím. Je atributem především svatých. Zdobí také andělské bytosti, apoštoly i proroky, Zajímavé na svatozáři je, že je kosmopolitní v čase i prostoru. Najdeme ji už v dobách antiky. Patří do hinduismu stejně jako do buddhismu.

Osobní aura
Kromě ryze českého slova svatozář, existují i výrazy převzaté z latiny: gloriola, nimbus či aureola. Vědci velmi často hledají původ svatozáře právě ve víře v existenci energetické struktury, osobního elektromagnetického pole, světelného obalu těla – aury.
Prý výjimečné a duchovně založené osobnosti typu Ježíše měly auru tak silnou, že byla zrakem postřehnutelná. Okolo hlavy měla být navíc aura nejlépe pozorovatelná.

Vyprávění o jakémsi světle, které provází výjimečné osobnosti, přešlo z ústního vyprávění do ikonografie. Umělci zpodobňovali to, co údajně současníci zobrazovaných osobností mohli vidět.
Pohanství i meteorologie
Existují však i jiná vysvětlení svatozáře. Některé teorie se totiž kloní k názoru, že křesťanství přejalo svatozář ze starších pohanských náboženských představ. V té byla svatozář zjednodušenou symbolikou dávných vrcholových slunečních božstev.

Většinou kruhové pojetí svatozáře pak někoho utvrzuje v názoru, že jde o symbol dokonalého kruhu. Ten měl být jakousi značkou potvrzující osvícení dotyčného. Pak je tu ještě meteorologická teorie dávající svatozář do souvislostí s optickým úkazem, který člověka již od pradávna fascinoval.
Jde o difrakci (ohyb světla) ze Slunce nebo Měsíce. Magie tohoto jevu se v průběhu dějin začlenila do náboženských představ v různých částech světa.

Epilog
Možná jste se někde dočetli, že i jezdci formule 1 prý mají nad hlavou „svatozář“. Zde se však nejedná o osobní auru, ale o takzvaný Halo systém, který byl v cirkusu F1 zaveden v roce 2018. Jde o ochranný rám chránící pilota v případě havárie. Je na něj prý větší spolehnutí než na pozitivní auru…