Jako stigmata se označují rány na stejných místech, kde měl zranění utrpět Ježíš Kristus při popravě ukřižováním.
První dvojice traumat byla způsobena vniknutím hřebů do dlaní, další dvě rány způsobily hřeby v nohou, páté zranění bylo na trupu a pocházelo od kopí. První příklad stigmatizace je spojován se svatým Františkem z Assisi (1182-1226). Bylo tomu skutečně tak?
František z Assisi patří k nejoblíbenějším katolickým světcům. Svatořečen byl již v roce 1228 papežem Řehořem IX. Jedná se o oficiálního patrona Itálie.
Pět Kristových ran
Jak došlo ke stigmatizaci Františka z Assisi? Stalo se tak během jeho čtyřicetidenního půstu, kdy se mu zjevil ohnivý anděl – serafín sestupující z nebe. František brzy zjistil, že anděl má tvář Ježíše.
Po skončení zjevení získalo tělo Františka z Assisi stigmata, která odpovídala již zmíněným Kristovým ranám. Nutno dodat, že se stigmaty si moderní věda stále neví rady. Vysvětlují se i jako projev psychosomatického syndromu.
V případě Františka z Assisi však tato teorie příliš neobstojí, protože stigmata byla na jeho těle viditelná i po světcově smrti.
První stigmatizace?
Byl František z Assisi prvním člověkem, který získal tato záhadná stigmata? Ačkoli se to často uvádí, není to zcela pravda. Dva případy stigmatizace měly být popsány v roce 1222 na Britských ostrovech.
Jednalo se o dvojici mužů, kteří byli obviněni a souzeni za čarodějnictví. Zmiňována je i belgická mystička Marie z Oignies (1177-1213).
František z Assisi byl ovšem stigmatizovanou historickou osobností, u které byl tento „klinický nález“ poprvé detailně zkoumán a následně i popularizován.
Epilog
Pozdější historická bádání vnášejí do údajné stigmatizace jeden velký otazník. Čeho se týká? I u Františka z Assisi se měla dvojice stigmat nacházet na dlaních. Při popravě ukřižováním však Římané vbíjeli hřeby nikoli do dlaní, ale do zápěstí.
V tomto ohledu se stigmata na dlaních rukou u konkrétních osob ztotožňují většinou s tradičním vyobrazením ve výtvarném umění, ale nemají oporu v realitě – pokud za ni budeme považovat metodiku popravy ukřižováním praktikovanou v Římské říši.