V nedávné minulosti informace o pátrání po legendárním „zlatém vlaku“ obletěla svět.
Důvodem byl fakt, že se do této legendy aktivně vložily i polské úřady, které možnou existenci soupravy napěchované naloupeným nacistickým zlatem nejen neodmítly, ale podpořily. Jak pátrání pokračuje?
Jako „zlatý vlak“ je označována vlaková souprava, která se měla v závěru druhé světové války ztratit na železniční trati mezi polskými městy Walbrzych a Wroclaw. Předpokládalo se, že byla nacisty ukryta kdesi v podzemí. Obsahem vagonů měl být doslova poklad zlata a uměleckých předmětů.
Uloupené poklady
Nutno dodat, že evakuace cenností z území ohrožených frontou byla pro ustupující německou armádu typická. Rovněž tak snaha ukrýt je v podzemí. V roce 1945 například američtí vojáci u středoněmeckého města Merkers objevili s nadsázkou „zlatý důl“.
V tamních solných dolech si nacisté uschovali poklad složený z uměleckých děl, zlata a stříbra. Když byla tato historická fakta spojena s oficiálním zájmem polských úřadů, vypukl doslova hon na „zlatý vlak“.
Pozornost se soustředila zejména na kilometr 65 zmíněné trati na spojnici Walbrzych-Wroclaw. Ztracený vlak zde však objeven nebyl.
Pátrání pokračuje
I po letech ovšem v této části Polska téma „zlatého vlaku“ rezonuje. Není se čemu divit, protože v době druhé světové války bylo území dnešního polského Dolnoslezského vojvodství dějištěm megalomanských nacistických stavebních aktivit.
Vznikaly obrovské podzemní prostory, o jejichž poslání se stále vedou diskuze. Měly údajně sloužit jako nové sídlo Adolfa Hitlera, podzemní továrny i laboratoře pro vývoj zázračných zbraní.
I když se tak z důvodu postupu fronty nestalo, přesto mohly již zbudované podzemní tunely dobře posloužit i k úkrytu něčeho tak neskladného a objemného, jako byl pancéřový – nákladní vlak.
Pozornost hledačů „zlatého vlaku“ se tak soustřeďuje i na okolí zámku Ksiaz u Walbrzychu a podzemí vzniklé v rámci nacistického projektu Riese (Obr).