Mithra je zarathuštrický bůh smluv a závazků, stád a patron válečníků. Je mu zasvěcena podzimní rovnodennost Mithrakana a měsíc říjen – mihr. Jméno tohoto božstva lze přeložit jako „smlouva“ či „svazek“ a odpovídá védskému Mitrovi.
V určité historické době existovala konkurence mezi mithraismem a křesťanstvím. Oba tyto náboženské směry se vyvíjely v Římské říši v prvních stoletích našeho letopočtu.
V Babylonu byl Mithra identifikován se Shamashem, slunečním bohem.
Například ve starověkém Římě byl Mithra uctíván jako sluneční bůh a světlo a byl zobrazován jako mladý bojovník, vládce universa („kosmokrátor“) a obnovovatel světa, který prostřednictvím krvavé oběti kosmického býka pravidelně zachraňuje a cyklicky obnovuje veškerý život.
Populární mithraismus
Mithraismus byl populární u římských vojáků a úředníků. Jednalo se o uzavřený kult, přístupný pouze pro užší kruh mužských zasvěcenců.
Na druhé straně, křesťanství, které vycházelo z antického judaismu, se zaměřovalo na širší veřejnost a nabízelo víru v Ježíše Krista jako Spasitele a Božího syna.
Křesťanství vítězí
Přestože mohl mithraismus teoreticky konkurovat křesťanství v přízni lidových mas nebo se dokonce stát státním náboženstvím říše ještě před nástupem křesťanství, v praxi zůstával pro širokou veřejnost uzavřeným.
Křesťanství nakonec získalo větší popularitu a stalo se dominantním náboženstvím Římské říše.
Několik podobností
Přesto však má mithraismus s křesťanstvím několik podobností. V obou náboženstvích je klíčovou postavou Spasitel – v mithraismu je to Mithra a v křesťanství Ježíš Kristus. Mithra se také narodil panně v temné jeskyni a lidem přinesl světlo. I Mithra měl svých 12 učedníků a i on konal zázraky a nakonec byl ukřižován.
Shodný svátek narození?
Narození Mithry se v Římě slavilo 25. prosince během svátku Nepřemožitelného Slunce (Sol Invictus), což je datum, které křesťané oslavují jako den narození Ježíše Krista.
Obě náboženství jsou navíc monoteistická, což znamená, že uznávají existenci jediného boha. Je tedy skutečně jen pouhou náhodou, že oslava narození Ježíše Krista probíhá jen o jediný den dříve než svátek boha Mithry?