Hrabivý portugalský kapitán Alfonso de Albuquerqe (1453–1515) nehledí na nosnost, když v roce 1511 do podpalubí nakládá poklady, které lstivě vylákal na králi Siamské říše Ramathibódim II. (1473–1529).
„Navykládal jsem mu toho tolik o evropských bankovních domech, že mi sám dobrovolně předal polovinu pokladů své země bez boje,“ tetelí se vychytralý Albuquerqe, kterému přezdívají „Postrach Východu“.
Má teď se zlatem naspěch a přísloví „nedávat všechna vejce do jednoho košíku, zvlášť když ta vejce jsou zlatá“ nejspíš nikdy neslyšel. Jeho loď Flor de la Mar neboli Květina moří je největší lodí, kterou má na Dálném východě k dispozici.
Rozhodně však není ta nejlepší. Unese sice až 400 tun nákladu, ale prošla už tolika opravami, že se prý „sotva drží na hladině“. Na její stav ale portugalský zbohatlík nehledí a nedbá ani vartování španělského kapitána João da Nova (1460–1509). S plavidlem se vydává na moře…

Žebrákem během vteřiny
Loď, zatížená až po čáru ponoru, veze zlata a drahého kamení za 2,6 miliardy dolarů (asi padesát miliard korun). Sotva však propluje Malackou úžinou na otevřené moře, dostane se do potíží. Nejprve bouře potrhá plachty a pak loď ztratí kurz.
V podpalubí se náhle objevuje voda, plavidlo viditelně zpomaluje, až se nakonec doslova „roztrhne“ vahou drahocenného nákladu. Z boháče de Albuquerqe se během několika okamžiků stává žebrák. Kde přesně klesla loď ke dnu, se dodnes neví.
V 90. letech po ní intenzivně pátrala i čínská vojenská flotila. Marně. Bude někdy objevena?
