Anglický vzdělanec John Dee je v Británii považován za největšího učence své doby. Vlastní dokonce největší knihovnu na celých britských ostrovech. Všechny informace z knih, které má umístěné v pěti velkých místnostech, nosí ve své hlavě.
Dee se vyzná v námořní navigaci, astronomii, astrologii, matematice i alchymii. Zatímco se před ním všichni sklání, jemu samotnému jeho úroveň vědění stále nepřijde dostatečná. Maďarský profesor György E. Szönyi tohoto alchymistu přirovnává k doktoru Faustovi.
Na mysli tím má Johanna George Fausta (1480–1540), potulného německého alchymistu a mága, o kterém již za jeho života kolovaly zvěsti týkající se jeho spolčení s ďáblem. Tomu se měl upsat, aby dosáhl ještě většího vědění, než měl.
Na základě toho se Faust stal předlohou mnoha literárních děl. Proč o Deem koluje to samé? Upsal se ďáblu snad i on?

Je to čaroděj!
„Dee se na rozdíl od Fausta údajně odmítl poddat ďábelské magii. Často si však stěžoval, že ho lidé neprávem mají za čaroděje a obviňují ho z ďábelských praktik,“ říká Szönyi. Skutečně lidé Deemu křivdí? Nebo na těchto povídačkách něco bude?
V roce 1584 podniká alchymista cestu do Čech s cílem usídlit se na pražském dvoře císaře Rudolfa II. Ten je vyhlášeným zastáncem alchymie a těch nejpodivnějších experimentů. I sami jeho příbuzní o něm tvrdí:
„Jeho Veličenstvo císař má zájem jen o čarodějníky, alchymisty, kabalisty a jim podobné.“ Ovšem Dee, největší učenec své doby, Rudolfa II. k překvapení všech ani trochu nezaujme. Navíc je krátce po audienci obviněn z čarodějnictví!
Jak si vysvětlit, že dokonce i císař Rudolf II., velký to milovník okultismu a čar, Deeho obviní z temných praktik? Bojí se jeho údajného spolčení s ďáblem?

Uměl číst v lidských myšlenkách?
Dee z Čech prchne do Polska, aby se do nich za tři měsíce vrátil a usadil se na dvoře jihočeského velmože Viléma z Rožmberka (1535–1592) v Třeboni. Toho údajně zasvětí do tajných věd. Zprávy o Deeho alchymistickém umění se začnou šířit po celé zemi.
A to až k Rudolfovi II. Když se dozví o Deeových schopnostech, usmíří se s ním a nabídne mu místo v alchymistické dílně. Zde se o něm začnou šířit další neuvěřitelné zvěsti. Například že dokáže komunikovat nejen s ďáblem, ale i s anděly.
Ovšem nejvíce Deeho proslaví jeden zvláštní předmět, který si s sebou na císařský dvůr přiveze. Je to kouzelné černé zrcadlo z leštěného obsidiánu (hornina, jež vznikla magmatickou činností).
To má umožňovat vhled do vzdálených končin, skrytých míst i lidských myšlenek a záměrů. Tento předmět Dee údajně často využívá k tomu, aby císaře informoval o tom, co právě dělají a co si myslí jeho dvořané. Kde k tomuto předmětu přišel?
Vyrobil ho sám v rámci svých alchymistických pokusů? Či ho dostal darem od ďábla? Kariéra anglického alchymisty na císařském dvoře netrvá dlouho. Po čase je opět obviněn z čarodějnictví, a z Čech tak v roce 1586 prchne zpět do Anglie.
Proč opět upadl v Rudolfovu nepřízeň? Podíval se snad císař skrz zrcadlo i do Deeovy hlavy? Spatřil v ní spolčení s ďáblem či démony? A co se vůbec s tímto kouzelným zrcadlem stalo?